Într-o lume
aflată în permanentă schimbare, într-un ritm alert de viaţă citadină, copiii,
vlăstarii unei noi generaţii ce va da piept cu o societate în proces de
vindecare socială, dar şi de alienare faţă de tot ce înseamnă tradiţional, sunt
izbiţi din toate părţile de interferenţe culturale, fiind astfel în pragul unei
crize identitare de neimaginat pentru un
popor cu un izvor nesecat de tradiţii şi obiceiuri culturale.
Din păcate, un rol negativ în această criză
identitară îl au şi mijloacele media care promovează din ce în ce mai mult
cultura altor popoare decât pe cea tradiţională şi astfel, copiii din mediul
urban, care nu au luat contact cu
tradiţia culturală românească atât datorită rupturii definitive cu mediul rural
cât şi datorită desconsiderării originilor ţărăneşti, sunt singurii care au de
suferit atât pe termen scurt (ratarea unor etape tradiţionale esenţiale pentru
formarea caracterului tradiţional) cât şi pe termen lung (transformarea
copiilor de astăzi în adulţii de mâine care vor fi fără origini, rupţi de
tradiţii). Aşadar, prin necunoaşterea propriei tradiţii, copiii se vor orienta
spre cea a altor popoare.
De ce
Halloween şi nu Sfântul Andrei? De ce Sfântul Valentin şi nu Dragobetele?
Aceste întrebări fără un răspuns clar fac parte dintr-o listă demoralizator de
lungă, listă ce ar trebui contrabalansată în favoarea tradiţiei culturale
româneşti.
Datorită
vârstei precoce şi a caracterului încă neformat şi nealterat de influenţele
externe, preşcolaritatea şi şcolaritatea mică sunt vârstele la care are loc
dezvoltarea socio – culturală şi emoţională precum şi a dragostei de ţară şi de
tot ceea ce înseamnă tradiţional. Copiii sunt atraşi cu precădere de jocurile
de rol şi de tot ceea ce presupun acestea ( costume, măşti, ritual), jocul fiind
la această vârstă o manieră de adaptare a realului la propriul eu, fără teama
unor consecinţe sau repercursiuni. Este un mijloc gratuit de relaţionare şi
socializare.
Un bun prilej pentru realizarea acestor
obiective îl constituie proiectul educaţional Micul Românaş, care urmăreşte
familiarizarea copiilor cu tradiţiile şi obiceiurile româneşti de peste an, cu
creaţiile artistice poporane şi meşteşugurile tradiţionale prin intermediul
concursurilor, festivalurilor, expoziţiilor şi, nu în ultimul rând al
serbărilor.
Grădiniţa de Copii cu Program Normal şi Prelungit nr. 34, sector 5,
Bucureşti, în parteneriat cu Centrul Naţional pentru Promovarea şi Conservarea
Culturii Tradiţionale, Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti,
Inspectoratul Şcolar al sectorului 5, Casa Corpului Didactic Bucureşti precum
şi cu alte instituţii partenere , Biserica Sfântul
Ierarh Nicolae parohia Mihai Vodă şi
Şcoala Gimnaziala nr. 2, sector 5, Bucureşti, îşi propune demararea Proiectului
Educational Municipal, Micul Românaş,
cu un caracter regional, implicând grădiniţele Municipiul Bucureşti şi localităţile
limitrofe, în vederea promovării culturii tradiţionale româneşti, vizând
atât dezvoltarea socio – culturală
armonioasă cât şi stimularea germinală a sentimentelor patriotice la nivelul
preşcolarităţii şi al şcolarităţii mici, stadiul de dezvoltare psihică
preoperaţională şi cel al operaţiilor concrete putând fi cu uşurinţă stimulat
prin acţiuni cu un grad ridicat de concreteţe ce au la bază informaţii
nealterate, furnizate de specialişti în domeniul etnologiei şi folclorului
tradiţional românesc.
Coordonatori proiect,
Prof.
Patras Tatiana
Prof.
Oprea Marinela
Prof.
Cilea Daniela
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu